סדנאות יוגה

שורשי היוגה המודרנית

הרצאה ותרגול

29.12

15-18:30

שירן בק

בראשית המאה ה-21 יוגה מזוהה יותר מכול עם תרגול תנוחות (אָסָנָה) במסגרת קבוצתית. עשרות מיליוני בני אדם מתרגלים יוגה, רובם נשים מערביות מן המעמד הבינוני, כדי לטפח את בריאותם הגופנית והנפשית. תמונה זו רחוקה מאוד מן התמונה שהצטיירה בראשית המאה הקודמת: תרגול הַטְהָה-יוגה בכלל ואסנה בפרט היה נחלתם של מעטים, בעיקר גברים הינדואים מן המעמד הנמוך, אשר חיו חיי פרישות וסיגוף ועוררו זלזול ורתיעה.

מתי וכיצד התחוללה התמורה במעמד היוגה בהודו ומחוצה לה? מה הם התנאים שאפשרו לתרגול אסנה להתנער מתדמיתו השלילית ולכבוש מקום מרכזי ביוגה המודרנית לזרמיה השונים?

בחלק הראשון, העיוני, נסקור את תולדות האסנה מימי הביניים עד סוף ימי השלטון הבריטי על סמך עדויות טקסטואליות וחזותיות. נכיר את הגישה המחקרית שלפיה השתלבה תחיית היוגה בבניין האומה ההודית והושפעה משיטות ומרעיונות השייכים לתרבות הגוף המערבית. למעשה, רפרטואר האסנות המוכר לנו היום אינו בן אלפי שנים, אלא כולל תנוחות שהומצאו או נוספו לפני פחות ממאה שנה – חדש בלבוש ישן – לצד אסנות מסורתיות שהותאמו להקשר לאומי מודרני – ישן בלבוש חדש.

בחלק השני, המעשי, נתמקד במקור קדם-מודרני, כתב-יד מן המאה ה-18, שהתגלה לא מכבר, ושמו הַטְהָאבְּיָאסָפַּדְּהָטִי או "מדריך לתרגול הטהה-יוגה". האסנות המתוארות בו מחולקות לשישה רצפים, וכמה מהן דורשות שימוש בחבל ובקיר. יש מקום לשער שטקסט זה השפיע על קרישנמאצ'אריה, אבי היוגה המודרנית והמורה של פטבהי ג'ויס ושל בק"ס איינגר.

על סמך התרגום מסנסקריט ואיורים מן המאה ה-19 נתרגם בגופנו חלק מהטקסט ונבצע סדרת אסנות שאינה מוכרת למתרגלים בני זמננו. כך נשחזר טפח מההיסטוריה העשירה ורבת התמורות של היוגה.

130 שקלים בהרשמה מוקדמת עד 15.12 – לתשלום והרשמה

מחיר רגיל 150 שקלים