לבונטין 7, ת"א
03-5603888
054-7898988 yoga@yogalev.co.il

אימון אישי – יוגה מייסור סטייל

מהו אימון אישי אשטנגה יוגה / מייסור סטייל

האימון האישי ביוגה מייסור סטייל, הינו שיטת הלמידה והתרגול המסורתית והעתיקה של אשטנגה ויניאסה יוגה.

האימון האישי מתאים לכל רמות המתרגלים, מותאם לקצב האישי, לדגשים האישיים, לפציעות ולמכאובים

באשטגה סדרת התנוחות קבועה וכל מתרגל מתאמן בקצב שלו ומבצע את התנוחות כפי שמתאימות לו וגזורות עבורו

השיעורים מתנהלים בצורה אישית בנוכחות מורה. הסטודיו פתוח לשלוש שעות, כל מתרגל מגיע בזמן שמתאים לו והולך בזמן שמתאים לו. כשמתרגל מגיע הוא פורש מזרן ומתחיל לתרגל. המורה מנחה ומלמד את התלמיד את רצף התנוחות והדרך להיכנס ולשהות בתוך תנוחההתלמיד מקבל מהמורה את מנת התנוחות שתואמות למקום בו הוא נמצא. התלמיד חוזר על רצף התנוחות הזה במשך תקופה מסוימת וכאשר הוא מפנים את התנוחות, והמורה רואה לנכון לקדם את התרגול של התלמיד, המורה מלמד את התלמיד תנוחות נוספות. כך שנתיב ההתקדמות והתהליך בתרגול גזור למידותיו של התלמיד.

במידה והתלמיד מגיע בכוונה כנה ופתוחה,ועם מעט סבלנות, ההתפתחות והגדילה בתוך היוגה מובטחת.

ההיכרות וההתפתחות בתוך הסדרות של התנוחות היא הדרגתית ויוצרת תהליך קסום שמלווה את המתרגל בחייו

השם מייסור סטייל מגיע מהעיר מייסור הנמצאת בדרום הודו. במייסור הגורו סרי פטבהי ג'ויס לימד אשטנגה במשך שנים רבות. עד היום מגיעים תלמידי יוגה מכל העולם ללמוד במייסור תחת חסותו של נכדו של פטבהי, שאראת, בשיטת self practice – האימון האישי. בארה"ב ובאירופה שיטת האימון האישי היא השיטה הרווחת בה נלמדת האשטנגה יוגה

שאלות ותשובות

מה ההבדל בין אימון אישי מייסור סטייל לשיעור מונחה?

בשיעור מונחה כולם מתחילים ומסיימים את התרגול באותו הזמן ומתרגלים באותו הקצב בהנחיית המורה. באימון אישי המתרגל בוחר מתי להגיע, כמה זמן לתרגל, באיזו אינטנסיביות וקצב כאשר המורה נוכח ונמצא בשביל להנחות ולעזור. באימון אישי המתרגל קובע את האימון ולא המורה.

אני לא חושב שאני יודע מספיק בשביל לבוא לאימון מייסור

תרגול המייסור בנוי כך שהוא מתאים גם למתרגל המתקדם וגם למתרגל שמעולם לא דרכה כף רגלו בסטודיו ליוגה.

איך אני אדע מה לעשות

המורה ינחה וילמד את התלמיד את סדר התנוחות. בנוסף, ישנו פלקט עם תמונות של סדרת התנוחות שניתן להניחו ליד המזרן ולהיעזר בו עד שזוכרים את הסדר בעל פה. במיוחד בשיעורים הראשונים של האמון האישי, נדרשת מעט יותר סבלנות מצד התלמיד ומעט יותר תמיכה מצד המורה בתרגול, כך שהתלמיד לא מרגיש לבד בתהליך הלמידה.

בדרך כלל, בזמן קצר של כשבועיים, באמצעות שיטת האמון האישי, המתרגל יזכור את סדר התנוחות, דבר שבדרך כלל לא קורה בשיעור קבוצתי מונחה

תלמידים אומרים לעיתים כי כאשר הם נכנסים לשיעור הם רוצים שיגידו להם מה לעשות, לא רוצים לחשוב יותר מידי, זה נוח שמישהו אומר לך מה לעשות. אך כעבור זמן קצר בתרגול המייסור סטייל, המתרגל כבר לא צריך לחשוב מה מגיע אחרי מה, בשביל זה הסדרה של התנוחות קיימת והיא סדרה חכמה ובנויה היטב! ההתמודדות עם הלמידה והקשיים שצפים יכולים להיות יותר גדולים משיעור מונחה, אך בהתאמה גם התוצאות וההתקדמות בכל הרבדים יהיו יותר משמעותיים

הקול הפנימי של המתרגל מנחה אותו. ולאט לאט כאשר לומדים את סדר התנוחות התרגול יכול אף להפוך למדיטטיבי

האם האימון האישי מתאים למי שאף פעם לא תרגל יוגה?

שיטת האימון האישי, מייסור סטייל, היא שיטה המותאמת לכל רמות המתרגלים. מתרגל חדש יכול לפעמים להרגיש כמו בשיעור פרטי כאשר הוא מקבל יחס צמוד ואישי מהמורה.

האם יש רמה בסיסית הכרחית כדי להתחיל לתרגל במייסור?

מתרגלים חדשים יחסית צריכים בשלב ראשון להיות סבלניים מספיק כדי ללמוד את ברכות השמש, את התנוחות הבסיסיות ואת העקרונות הבסיסיים של התרגול. מתרגל חדש או חדש יחסית, יקבל תרגול קצר יותר ממתרגל יותר מנוסה. עם הזמן המורה מוסיף תנוחות נוספות לרצף.

איך אני ארגיש ליד תלמידים מתקדמים כשאני עוד רק בהתחלת דרכי?

האימון האישי הוא כמו מסע או דרך שהמתרגל עובר. כל מתרגל צועד בדרך שלו. אם ראית מתרגל שאתה חושב שהוא מתקדם ממך, יכולות לעלות תחושות שונות לגבי זה: "אני אף פעם לא אהיה מסוגל לעשות את זה" (תמיד יש הפתעות), "אנסה ללמוד ממנו את זה" או "אני מתמודד כרגע עם דברים אחרים אז אולי אני אתרכז בעצמי".

חשוב להכיר בתחושות האלה שעולות ולהבין שלכל מתרגל יש את ההתמודדויות שלו (גם אם זה לא נראה מבחוץ) וכדאי להשתדל להיות שבעי רצון במסלול שלך ואפילו לנסות ליהנות ממנו.

אז למה שאני לא אתרגל בבית?

יש הבדל בין לתרגל לבד לגמרי לבין להגיע למקום שמיועד לתרגול יוגה ולתרגל בין אנשים אחרים. כולנו בני אדם והשפעת המתרגלים סביבנו מדרבנת אותנו לתרגול טוב ועמוק יותר. המייסור סטייל עומד איפשהו בסקאלה בין לתרגל לבד לגמרי לבין לתרגל בשיעור מונחה

התרומה של המורה בתוך התרגול מאוד משמעותית. תלמיד חדש יילמד מהמורה את התנוחות, ימנע מתרגול שגוי וילמד מה נכון ואיך נכון. המורה יציג בפניו עם הזמן (ככל שהתלמיד מפתח ריכוז, כושר וגמישות) יותר ויותר תנוחות שהמתרגל יוכל להוסיף לתרגול שלו. תלמידים וותיקים יותר יוכלו לעבוד ביחד עם המורה על תנוחות יותר מתקדמות שאף פעם לא הייתה הזדמנות לגשת אליהן בשיעור קבוצתי מונחה. הדגשים של המורה מיועדים אך ורק בשביל המתרגל הספציפי ומתייחסים לטיב הנשימה של המתרגל לשימוש בגוף, לפציעות הספציפיות ולכל דבר שיכול לעלות סביב התרגול האישי. ההתמודדות היא ביחד עם המורה. במסגרת האימון האישי המתרגל רוכש יותר ויותר עצמאות בתרגול

הבנייה של התרגול כתהליך ובקשב רב, מאפשרת למתרגל להתקדם בבטחה בתוך התרגול ולחוות רגעים קסומים של יוגה.

 

איך אפשר לתרגל בבוקר?

אחרי תרגול של בוקר בכל אורך שרק יהיה, מובטח יום עם מצב רוח יותר טוב וגוף ונפש בריאים יותר.  

 תרגול בבוקר עלול אומנם להרגיש לעיתים קצת פחות פתוח ופחות גמיש אולם הריכוז והאנרגיות בבוקר הן גבוהות יותר מאשר אחרי יום שלם בעבודה. המתרגל אחראי על זמן התרגול שלו. הסטודיו פתוח מ7 או 7:30 למשך שלוש שעות. בשעות האלה כל מתרגל בוחר מתי להגיע ומתי לעזוב (בשונה משיעור רגיל בו זמן ההתחלה, זמן הסיום וקצב התרגול מוכתבים). יכולים להיות ימים בהם התרגול יהיה רק חצי שעה וימים בהם התרגול יהיה שעתיים. שיטת התרגול הזו מאפשר להפוך את התרגול היוגי ליומיומי או כמעט יומיומי.

התרגול בבוקר עוד לפני העבודה, יכול לפנות את הערבים לתעסוקות אחרות, ותמיד אפשר לשלב בין אימוני בוקר שקטים לבין אימוני ערב קבוצתייםמונחים.

אני בדרך כלל מתעייף אחרי אימון של יוגה. איך אעבוד יום שלם אחרי המייסור?

באימון אישי המתרגל קובע את עוצמת התרגול כך שבהתאם ליום ניתן לבחור אם לעשות אימון חזק וארוך, או אימון רך ועדין. התלמיד בתמיכת המורה יבנה אימון שיביא את התלמיד למקום שבו הוא מרגיש לאסחוט. בדרך כלל, תנוחות הפוכות ארוכות ושוואסאנה (תנוחת המנוחה) ארוכה הן תנוחות שטוענות את הגוף באנרגיה.

מה קורה אם קשה לי להתרכז במהלך המייסור כי המורה מסביר ואנשים נכנסים ויוצאים?

חלק מתרגול היוגה הוא תרגול הריכוז. הריכוז מתפתח ככל שרוכשים ניסיון בתרגול. התרגול היוגי מגביר את היכולת למצוא את השקט הפנימי על אף הרעש והתנועה החיצוניים. ישנן טכניקות שהמתרגל יכול לתרגל בעזרת המורה לשיפור הריכוז, טכניקות כמו ריכוז בנשימה וריכוז בנקודת המבט (דרישטי).

אני עצלן, אם לא יושבים לי על הראש אני לא עושה. האם בכל זאת מתאים לי המייסור סטייל?

בדיוק עבור אנשים כמוך נועד האימון האישי, במקום לקום בבוקר ולהגיד אין לי כוח לתרגל בבית, ישנה האפשרות לבוא ולתרגל במעין מסגרת מחייבת ובאותה העת לא מחייבת

 המתרגל לא מתרגל בבית. ועדיין הנוכחות של מתרגלים נוספים בסטודיו והמורה עוזרים לנו להתגבר מעט על מכשול העצלנות. בדרך כלל התוצאה הפיזית והנפשית של אימון אישי היא משמעותית כל כך שלעיתים גם אם אין כוח ועשית אימון קצר.. עשית הרבה

בעזרת הנוכחות של המורה, התיקונים (adjustments )הנחוצים, והעצות שהמורה נותן, האופציות להתעצל, לאלהתקדם, להתרשל, לוותר לעצמינו, הקיימות בכולנו כאשר אנחנו מתאמנים לבד, מתפוגגות.

ייתכן שבהתחלה התלמיד יפחד ויהיה מתוח לעשות את המעבר הזה, אך זהו רק תעלול שהמח שלנו עושה. לכל תלמיד בכל הרמות המעוניין ללכת בדרך היוגה ולגדול בתוכה המייסור סטייל היא דרך מובטחת ונהדרת.

מה קורה אם באמצע המייסור נמאס לי?

כדאי קודם להכיר בזה שנמאס. ואז לבדוק למה. לפעמים דווקא דרבון קל מצד המורה ומצד התלמיד עצמו עוזר להתגבר על המחסום ולהמשיך את התרגול. ואם זו חוסר סבלנות שלא מצליחים להתגבר עליה אז עוברים לתנוחות הסיום וסוגרים את התרגול. לפעמים התלמיד ילמד משהו משמעותי על עצמו דווקא בתרגול מסוג זה. והיופי הוא שבניגוד לשיעור מונחה, אם נמאס וגילינו שבאמת אנחנו לא רוצים לתרגל יותר היום, אפשר לתרגל תנוחה הפוכה או שתיים ולהיכנס לשוואסאנה בכיף.

האם יש מינימום פעמים שכדאי להגיע כדי להתקדם?

כל תרגול של יוגה בכל אורך שלא יהיה, הוא יותר טוב מאשר לא לתרגל. בוודאי שתרגול תדיר וסדיר יכול להשפיע ולקדם את התלמיד מכל הבחינות.

בדרך כלל תלמידים מתחילים עם פעםשלוש פעמים בשבוע ואחרי תקופה לעיתים המתרגל מרגיש את הצורך לשלב תרגול יוגה ברמה היומיומית או כמעט יומיומית.

כמו שפטבהי ג'ויס היה אומר practice, practice all will come

הפופולריות של האשטנגה יוגה בארץ נובעת כיום בעיקר בשל השיעורים הקבוצתיים המונחים, שזוהי דרך נהדרת להיכרות עם כל האספקטים הקיימים ביוגה, אך כדי למצוא את ההתפתחות והרבדים העמוקים שמוצעים על ידי האשטנגה, השיטה העתיקה של מורה מול תלמיד, האימון האישי, מומלצת.

היוגה מובילה לחשיפה, לקילוף, לטרנספורמציה של המתרגל. העבודה בתוך התנוחה, עם הנשימה, עם הויניאסה, תפתח ותחזק את הגוף, אך החוזק המשמעותי יותר מורגש ברמה מנטאלית, רגשית, פנימית, מוסרית ואפילו רוחנית. ההתפתחות הזו וההכרה בשינויים האלה יכולים לקרות בשיעורים קבוצתיים בהם המורה מנחה והקבוצה עושה את האסאנות בקצב משותף. ב"עולם אידיאלי" התלמיד ייקח את הדגשים וילמד את הויניאסות (הנשימות) על דיוקם גם מהשיעור המונחה על מנת להביא את זה לתרגול האישי שלו. אך, אם התלמיד תמיד יהיה תלוי בהוראותיו של המורה, הפתח להתקדמות יהיה מוגבל.

האימון האישי, המייסור סטייל מעצים את התלמיד.

וכך התלמיד יכול להפוך ממתרגל התלוי בהוראותיו התמידיות של המורה, למתרגל העובד מבפנים תחת עיינו ופיקוחו של המורה. חוסר תלותיות היא אחת המטרות שאותן היוגה מנסה ללמד, וכאשר התחושה הזו מושגת בתרגול, יהיה קל יותר להעביר אותה גם לחיים.

האימון בשיטת האמון האישי (בנוכחות מורה יוגה מנוסה) הופכת להיות מראה של התודעה, משקפת את התהליכים הפנימיים ודרך ההתייחסות שלנו לכל המתרחש שם בפנים. היציבות או חוסר היציבות של התודעה נחשפים והשמחה והנחת אם קיימים או לא נחשפים גם הם.

החוויה בתוך התרגול האישי היא עמוקה, ממלאת, מציפה באושר ואף בקשייםממש כמו בחיים.

S21/1/2013 # תגובות h0 צפיות