אור

טיפוח האור הפנימי של היוגה

חמישה שלבים של סמאדהי

סדנה בשני חלקים

גיא דונהאי

29 לאוקטובר

12-15

סדנה בשני חלקים

חלק א' – סמסטיתי לסמאדי – Samastithi to Samadhi

לרכישה

שמחים לארח פעם נוספת את גיא לסדנה מעמיקה ומעשירה. גיא, מורה עם ותק של מעל 30 שנה בהוראת יוגה, התחיל בשאלה הקטנה של פטאבי ג׳וייס, מפתח האשטנגה, המשיך לעולמות נוספים, לימד במשך 25 שנה בשאלה שלו בניו יורק, יום יום, תרגול מייסור מעמיק ועכשיו מתארח אצלנו שוב, לסדנה בהמשכים. כמות הידע שגיא צבר במרוצת השנים היא מדהימה והוא בא לחלוק איתנו את תבונתו והבנתו. הסדנה תכלול תרגול אסאנה ומדיטציה כמו גם שיחה.

ישנן ארבע רמות של סמדהי התלויות בסוגים שונים של מדיטציה: 1. מדיטציה על אובייקט פיזי, 2. אובייקט עדין, 3. מדיטציה על אושר ו-4. מדיטציה על זהות. אלה ידועות כרמות של samprajnata samadhi, אשר כולן קשורות לנפש: הן דורשות אובייקט כמוקד למדיטציה, מה שמביא להבנה עמוקה (prajna) הקשורה לאובייקט שבו נעשה שימוש.

הרמה הראשונה, המשתמשת באובייקט פיזי, ידועה בשם "ויטארקה" סמאדהי, שפירושה "עם מחשבות" והאובייקטים השימושיים ביותר עבור מתרגלי יוגה הם נקודות בגוף הפיזי. מתרגלי יוגה כבר ממוקדים בגוף באמצעות תרגול אסאנה והשימוש בדרישתי ובנדה הם נקודות התחלה טובות לסוג זה של ריכוז. אם יש כאבים או תחושות אחרות, אלו גם נקודות התחלה טובות לריכוז.

ישנם שני אתגרים ברורים למדיטציה שאנו יכולים להרגיש כבר מההתחלה – כאב ואי נוחות בגוף ומחשבות שאיננו יכולים לשלוט בהן. שני אלה קשורים זה לזה – גוף ונפש מחוברים לגמרי: כשיש לנו כאב או מתח בגוף אנו חווים גם הפרעה בנפש ולהיפך. אם אנו רוצים להגיע רחוק יותר עם תרגול מדיטציה, עלינו להתמודד תחילה עם האתגר הזה: איננו יכולים לעבור לרמות גבוהות יותר של התבוננות עד שסילקנו לראשונה את המתחים והכאבים בגוף ואז מצאנו דרך לרכז את הנפש.

הנפש מחוברת לגוף הפיזי אך היא שייכת גם לגוף העדין ולפראנה, כך שהנפש היא למעשה המטרה של הרמה השנייה של הסמאדי – המכונה "ויצ'רה". קליטה בגוף הפיזי חושפת את הסיבות הבסיסיות העדינות הן למחשבות בנפש והן למתחים בגוף. ככל שאדם נקלט עמוק יותר ועובר דרך הסיבות העדינות, האדם נכנס לרמת האושר ואז דרך השלווה הקשורה בכך מתגלה הסמאדהי של הזהות. למעשה, כל ארבע הרמות של הסמאדי מחוברות כאשר ויטארקה (אובייקט פיזי) היא נקודת ההתחלה. באמצעות מדיטציה על הפיזי אנו מובלים אל הגוף העדין, האושר (אננדה) ואל הסמאדי הקשור לזהות – אסמיטה.

עלינו גם להכיר בכך ששום ריכוז אינו אפשרי ללא המוח – לא יכול להיות לנו סמדהי הקשור לגשמי ללא שימוש בנפש. יש גם רמה חמישית של סמאדהי, המכונה asamprajnata "ללא ידע" – ברמה זו, אין מדיטציה על אובייקט, ולכן אין ידע או "פראג'נה". הרמה הגבוהה ביותר הזו של סמאדהי היא תוצאה טבעית של ארבעת האחרים: כאשר יש שלווה מוחלטת בתודעה והיא מפסיקה כל פעילות, אז מה שנשאר הוא תודעה טהורה, הרואה, הרוח או העצמי, שנמצאים מעבר לתודעה.

אנו יכולים לומר מעט מאוד על הרמה החמישית של הסמאדי מכיוון שהיא מעבר לתודעה ומעבר למחשבות או לחוויה קונקרטית. אנחנו יכולים רק לומר שברמה החמישית, העצמי נחווה כפי שהוא, בעוד שבנסיבות רגילות, העצמי נחווה כאילו הוא מעורבב עם החוויה הפיזית, העדינה, האושר והזהות.

סדנה ראשונה זו תתרכז בוויטארקה סמאדהי ובעבודה מתרגול אסאנה, דרך פראניאמה ופרטיאהרה אנו נכנסים לאיברים הפנימיים של היוגה – דהרנה, דהיאנה וסמאדהי. התרגול יתמך בלימוד טקסטים מסוימים, הצגת התיאוריה ודיון. בחלק השני, שיתרחש במשך שלושה ימים בדצמבר, נחקור את שלושת הרמות האחרות של הסמאדי הקוגניטיבי ביתר עומק.

האם מותר לנו לדבר על סמאדהי? למה לא? סמאדהי מוצג בדרך כלל כמצב אקסטטי, משהו בלתי נגיש לאנשים רגילים – חוויה שדורשת משמעת אינטנסיבית, צנע וכו'. אולם זה לא לגמרי מדויק. סמדהי אינו אקסטזה – זהו מצב אינטימי ופנימי המתרחש במצב של שלווה עמוקה (אנסטזי), ולכולם עשויים להיות הצצות של סמאדהי למרות שהם עשויים להיות רגעיים ובלתי מורגשים בשל הטבע העמוס של חיינו. הרמות העמוקות ביותר אכן דורשות שינוי משמעותי באורח החיים ובהרגלים עבור רוב האנשים, עם זאת, לכל אחד יש אפשרות לטעימה קטנה, משהו שיכול להעמיק ולהתרחב בהדרגה עם הזמן. 

עלות הסדנה 280₪ – לרכישה לחצו