אסאנה

אסאנה הוא מונח בסנסקריט המתייחס לתנוחות או לתנוחות הפיזיות הקשורות בדרך כלל ליוגה.

אסאנה מתורגמת כ"תנוחה".
המילה נגזרת מהשורש הסנסקריטי "אס" שפירושו "להישאר", "להיות", "לשבת" או "להתייצב בתנוחה מסויימת".

בהקשר של יוגה, אסאנות מבוצעות כאמצעי לפעילות גופנית ולהרפיה נפשית, כאשר המטרה הסופית היא להביא למצב של רווחה גופנית ונפשית.

תרגול אסאנה הוא היבט חשוב של היוגה, שכן הוא עוזר לחזק וחיטוב הגוף, לשפר את הגמישות והאיזון ולהגביר את זרימת הדם ורמות האנרגיה. בנוסף ליתרונות הגופניים הללו, מאמינים לתרגול האסאנות גם מספר יתרונות נפשיים ורגשיים, לרבות הפחתת מתח וחרדה, שיפור המיקוד והריכוז וקידום תחושת רוגע ורגיעה.

ישנן אינספור אסאנות שונות במסורת היוגה, כל אחת עם היתרונות והאתגרים הספציפיים שלה. חלק מהאסנות עדינות ומשחזרות יותר, בעוד שאחרות תובעניות יותר פיזית ודורשות רמה גבוהה יותר של כוח וגמישות. ניתן לבצע אסאנות בעמידה, בישיבה או במגוון תנוחות אחרות, וניתן לשנות אותן כך שיתאימו לצרכים וליכולות האישיות של המתרגל.

בנוסף ליתרונות הפיזיים והנפשיים של אסאנות, מאמינים לתרגול של תנוחות יוגה גם משמעות רוחנית. באמצעות תרגול אסאנות, מתרגלים יכולים לטפח קשר עמוק יותר עם העצמי והרגע הנוכחי, ויכולים גם לפתח תחושה של שלווה והרמוניה פנימית.

בסך הכל, אסאנות הן היבט חשוב בתרגול היוגה, ומציעות יתרונות פיזיים, נפשיים ורוחניים. על ידי שילוב אסאנות בתרגול שלהם, אנשים יכולים לחזק ולגוון את הגוף, לשפר גמישות ושיווי משקל, להפחית מתח וחרדה, ולטפח תחושת שלווה והרמוניה פנימית.

היוגה סוטרה של פטנג'לי מתארת אסאנה כבעלת שתי איכויות חשובות: סטהירה sthira וסוקהה sukham (יוגה סוטרה 2.46)

סטהירה היא יציבות ועירנות.
סוקהה מתייחסת ליכולת להישאר נינוח בתנוחה.

שתי האיכויות צריכות להתקיים באותה מידה בתרגול כל תנוחה. לא סוקהה ולא סטהירה מתקיימות כשאנחנו יושבים ברגליים מוצלבות רק לצורך תצלום מיד לאחר מכן חייבים ליישר אותן כי הן כואבות לנו. גם אם אנו משיגים את היציבות והערנות של סטהירה, חייבת להיות גם הנינוחות והקלות של הסוקהה, ושתיהן צריכות להתקיים למשך זמן מסויים. ללא שתי תכונות אלה לא קיימת כל אסאנה. עיקרון זה של היוגה מתקיים רק אם תרגלנו אסאנה כלשהי למשך תקופת זמן מסויימת ואנו חשים ערניים ונטולי כל מתח כשאנו מבצעים אותה.

מתוך לב היוגה ט.ק.וו. דסיקשר